zaterdag, maart 01, 2014

Is wormen compost werkelijk zo goed voor de planten in mijn moestuin?





Tarwegras kweken



Al enige tijd kweek ik thuis in de vensterbank tarwegras. Dat doe ik om daar het vitamine-rijke tarwegrassap uit te persen en te drinken.

tarwegras in de vensterbank
In een aantal artikelen op het internet, las ik dat het bevorderlijk is voor de groei van het tarwegras om het te bemesten met wormenthee (het vocht uit de wormen compostbak).
En aangezien ik zelf een wormenbak gebouwd had, ben ik dat gaan gebruiken.
Maar is het ook echt zo? Vroeg ik mij af.

Om hier achter te komen ben ik met een kleine proef begonnen.

Vandaag, bij het oogsten van het tarwegras, aan het einde van de proefperiode, was ik toch wel erg verrast over het grote verschil tussen de drie bakken uit de test (bemest met wormen compost, met bokashi juice en zonder bemesting).


(lees meer over de proef)

Het tarwegras, uit mijn proef, dat ik bemeste met wormenthee (1:100 met water verdund), groeide velen malen sneller, dan het tarwe dat alleen water kreeg.



Testen in de moestuin 

 

Ik kan haast niet wachten, te beginnen met de bedden in de nieuwe moestuin in te richten met planten en zaailingen. En dan hier ook een test te maken, waarbij weer wordt gekeken wat het effect van de wormenthee, de bokashi en eventueel gebruik van diverse technieken van gemengde teelt hebben op de planten en de oogst van groente, fruit en bloemen.


n.b. de proef die ik heb gedaan heeft geen wetenschappelijke waarde en is geheel voor mijn eigen interesse gedaan.

R.Snijder